Marketing Theorieën

Marketing theorieën

 

Marketing is het verbeteren van de verkoop van een product of dienst en is gebaseerd op een economische wetenschap. Het woord marketing is afkomstig van “market” (de markt) en “getting” (krijgen). Je probeert de markt te krijgen door bepaalde activiteiten uit te voeren. Het American Marketing Association beschouwde marketing als een overkoepelende activiteit om met de afdeling verkoop de afzet van het product of de dienst te bevorderen. Echter deze definitie wordt op dit moment als te beperkt gezien.

 

Dynamisch markt

Vandaag de dag is marketing van essentieel belang om het succes van de organisatie te bepalen, vanwege een sterke dynamische markt. De markt is door de opkomst van het internet transparanter geworden en daarnaast zijn er vele vergelijkingssites waar op prijs en kwaliteit met een aantal klikken op de knop een vergelijking gemaakt kan worden. De verschillende aanbieders moeten zich dus wel degelijk kunnen onderscheiden om niet alleen op de prijs afgerekend te worden door de consument.

De behoeften van de consument veranderen razendsnel en daar moet een organisatie vrijwel direct op inspelen, voordat de concurrent dit doet.

 

Marketing theorieën

Binnen de economische wetenschap van de marketing zijn er verschillende theorieën te onderscheiden. Een bekende marketingtheorie is de 6p’s. Dit is een ezelsbruggetje om de bedrijfsformule van een organisatie te bepalen. Door het invullen van de 6p’s ga je de markt op een bepaalde wijze betreden. De p’s staan voor plaats, product, prijs, promotie, personeel en presentatie. Dit wordt kort toegelicht.

 

Plaats

De plaats is de vestigingslocatie van de organisatie. Dit kan zijn op een A locatie in het centrum of op een goedkopere locatie op het industrieterrein. Afhankelijk van de andere p’s is het belangrijk de juiste locatie te kiezen om je doelgroep te bereiken.

 

Product

Het product of dienst dat je gaat aanbieden om een bepaalde behoefte van de consument te verwezenlijken. Dit gaat om de kwaliteit van het product en de product eigenschappen.

 

Prijs

Tegen welke prijs ga je het product of de dienst aan de klant verkopen. Een te hoge prijs dan zul je niks verkopen, daarentegen een te lage prijs ook niet. Een te lage prijs kan geassocieerd worden met slechte kwaliteit.

 

Promotie

Op welke wijze ga je de klant bereiken, waardoor je het product verkoopt. Denk hierbij aan adverteren, prijskaartjes op de verpakking of in de winkel.

 

Personeel

Wat voor personeel neem je in dienst, waarmee het product aangeprezen gaat worden bij de consument. Je kunt voordelige scholieren of studenten in dienst nemen maar ook hoog opgeleid en communicatief sterke personeel.

Presentatie

Hoe is de presentatie van de winkel, waardoor de aandacht bij de doelgroep getrokken gaat worden. Denk hierbij ook aan de verpakking van het product maar ook aan de huisstijl van de winkel.

 

marketing theorieën